A locsolkodás, mosakodás az életet adó vízzel Húsvétkor ősi kultuszban gyökerezik.
A nagypéntek hajnali rituális mosakodásnak a nép bajelhárító erőt tulajdonított. A lányok még napfelkelte előtt a folyóra, patakra mentek mosakodni, de nem ám akárhogy! A víz folyásával szemben visszakézből, mert csak így lehetek szépek és egészségesek. A parton a fűzfák alatt meg is fésülködtek, hogy szép hosszú legyen a hajuk. A vízből a többi családtag részére is vittek.
Sok helyen Húsvétvasárnap szótlan vizet vittek be a házba, vagyis vízhordás közben nem beszéltek. Piros tojást tettek bele, és ezzel mosakodtak, hogy egész évben egészséges legyen a család apraja-nagyja.
Húsvéthétfőt hívják még vízbevető, vízbehányó hétfőnek is. Nem véletlenül, mert ha önként nem, akkor erőnek erejével hurcolták a lányokat a patakhoz vagy kúthoz, ahol egy vödörnyi vizet zúdítottak rájuk. Persze csak azért, hogy aztán egész évben szépek és egészségesek legyenek. A házaknál sonkával, kocsonyával, kaláccsal, borral kínálták a locsolókat, ráadás volt a piros vagy hímes tojás. Később a locsolás szagos vízzel történő permetezéssé szelídült.
A húsvéti locsolkodás eredete termékenységvarázsló népszokás. Egyházi magyarázata szerint a keresztelést szimbolizálja, sok vízzel való leöntés: maga a keresztelés. Illetve azt a jelenetet eleveníti meg, amikor a Jézus sírját őrző katonák vízzel öntötték le a feltámadás hírét vivő asszonyokat, hogy ezzel hűtsék le lelkesedésüket.
Mára a locsolkodás szokása eltűnőben van. Ötven évvel ezelőtt, a szocializmus kellős közepén, még bandában járkáltak a fiúk, iskolatársak, ismerősök vagy szomszédok a lányos házakhoz. Egy kis kölni a fejre egy versike kíséretében, a jutalom pedig eleinte piros tojás, hímes tojás, csoki, később pénz volt. Ki ne emlékezne erre a mókából előadott csasztuskára: “Szánt a traktor, zúg az eke, elvtársnő locsolhatok-e?” Ma azonban inkább turista vonzó látványossága miatt élesztették újjá ezt a hagyományt például Hollókőn.
Iratkozz fel a hírlevelünkre: Hírlevél feliratkozás